Leren lezen in stapjes
Lees meer...
Leren lezen als proces
Lees meer...
Teksten lezen onder tijddruk
Lees meer...
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met dyslexie kunnen profiteren van een leestraining waarbij de lezer onder tijddruk zinnen moet lezen. Bij deze training wordt de tijddruk hoger naarmate de leerling een tekst
voldoende leest.
De onderzoekers wilden de negatieve cirkel doorbreken waarmee trage lezers kunnen worstelen. In deze cirkel blijft de leerling dichtbij het langzame en nauwkeurige lezen en maakt niet
de stap naar vloeiend lezen.
Onderzoekers denken dat als de leerlingen ervaren dat het ze lukt om de teksten te lezen, dan ook het vertrouwen groeit en de leerling wellicht "oude leesgewoontes" durft los te laten.
In
Flits 4 oefent de leerling met de Leesversneller het lezen onder tijddruk om de vloeiendheid van het lezen te verbeteren. Deze oefening komt regelmatig terug in de woordenlijstmappen AVI M3 tot en met AVI E7.
Het klinkt als tegenstelling, maar kinderen moeten niet echt druk ervaren als ze deze oefening doen.
Stel de tijd dus zo in dat de tekst wel langzaam verwdijnt, maar niet dat de leerling wordt opgejaagd. De tekst die langzaam verdwijnt is dan meer een "herinnering" om vooral door te te lezen en geen dwangmiddel.
Met de Leesversneller stimuleert u de vloeiendheid van het lezen, maar voorkom dat de leerling zich gedwongen voelt. De leerling moet er plezier in hebben en het als een uitdaging ervaren.